29 mars 2017

Sociala medier och kapitel i livet...

Min tanke var att publicera ett blogginlägg per vecka men jag har haft svårt att få tid till det… eller jag prioriterar att sova. Snart är den här jobbiga vintern äntligen förbi och jag hoppas på att vakna upp... känna lust att skriva och kreativitet. Denna vinter har jag och barnet varit sjuka varann vecka - kräksjuka, influensa, halsfluss, feber, magsjuka etc. Att vara ensam förälder är aldrig så jobbigt som när en själv är sjuk. Att inte ens orka ta med det friska barnet till förskolan.

Om några dagar vinkar vi hejdå till vinter och åker till Spanien över påsk. Jag har redan börjat dagdrömma om alla härliga utflykter vi ska göra när vi kommer tillbaka och det äntligen är vår.

Jag har funderat en del kring sociala medier. På instagram är jag mer aktiv, en bild per dag. Jag tar väldigt många suddiga vardagsbilder med mobilen, för det gör mig så glad att minnas. Att scrolla tillbaka i mitt eget bildarkiv. Att framkalla och spara. Att dela med mig får mig att känna mig mindre ensam.

Flera spanska släktingarna följer mig, speciellt jämnåriga yngre generationen och på så sätt får de ta del av barnets liv i Sverige. Jag får berätta min version. Flera spanska gamla kollegor och vänner från mina 8 år i Spanien, har börjat följa mig. Hur det känns fint och lite konstigt. Att några har liksom hoppat över 10 år av mitt liv och helt plötsligt finner de mig. Med massor av bilder på ett barn - en halvspanjor! (pappan fanns redan då i mitt liv så de vet vem han är men inte vad som hänt mellan oss).

Hur livet delas in i kapitel. Snart är förskolekapitlet förbi. 5 år av barnets liv.
5 år sedan jag överlät min butik och la drömmen om mitt egna klädmärke på hyllan.
5 år sedan jag flyttade till min egna lägenhet, för att börja ett nytt kapitel.
5 år sedan jag målade upp ett förenklat vardagsliv med närhet till allt, som jag skulle orka ensam.


Barnet börjar bli så stor. Tänk att han troligen kommer minnas det vi gör nu. Det känns... svårt att förklara men en del av mig var orolig att om jag inte längre finns, så finns det liksom ingen som berättar om hans första år i livet. Rädslan att han glömmer bort mig. Att ingenting finns kvar av det här första kapitlet i hans liv. Så jag har tagit foton, massor med foton. Jag har skrivit ner mina tankar och funderingar här, för att han en dag kanske kan läsa mina ord.

På Facebook delade jag tidigare fler länkar men nu har jag blivit lite mer kritisk till allt som like:as, delas och sprids. Jag funderar över hur vi påverkar varandra. Med allt vi sprider vidare. Värderingar.

Jag spenderar fortfarande en del tid på Pinterest DesignBella, pinnar några bilder varje dag men mest bara genom att kolla igenom mitt eget flöde (följer flera gamla kollegor i modebranschen) så det finns alltid nått inspirerande. Pinterest är mer mitt professionella kreativa jag, där har jag 35 000 (!) följare och visar upp mig inför framtida jobbsökandet. Framtiden. Vad ska jag jobba med? Vill jag utbilda mig mer? Vad vill jag lära mig? Om jag nu ska jobba tills jag är 70 så är det 35 år kvar till pensionen...

Jag har tänkt mycket på de kommande åren. Nästa kapitel i vårt liv. Oskrivna blad. Att jag har möjlighet att förändra, ta nya beslut. På hur jag de senaste åren nästan bara varit någons mamma. Att snart behöver barnet inte mig längre, på samma sätt. Att barnen är en till låns...

Om bara nån vecka kommer svaret om skolval - Så spännande! De kommande 6 åren av barnets liv. Vårt liv. Så mycket ångest jag haft inför detta beslut... att barnet ska börja skolan till hösten. Kanske på en skola där han inte känner nån. Åh, mitt mammahjärta!

Veckans tips - intervjua ditt barn och du lär känna dig själv lite bättre;)
Vad är mammas favoritmat? Indiskt
Vilken är din favoritmat? Paella
Vad gör du och mamma tillsammans? Leker, går på museum.
Vad är mammas favoritsysselsättning? Läsa böcker, va ifred, sova.
Vad gör mamma glad? Blommor, läsa böcker, strand, musik, dansa och leka med mig
Vilken är din favoritsång? När mamma sjunger godnatt "Slumra in, Dani min..."
(Can´t stop the feeling från filmen Trolls)
Vad är lika/olika mellan er? Att vi tycker om att kramas, pussas, mysa och sova. Att vi inte har samma ögon/hårfärg.
Vad är mammas favoritställe dit hon gillar att resa/vara? Spanien!

3 kommentarer:

Tove sa...

Nu var det längesen Bella. Hur är det? Jag saknar dina texter!

Trebarnsmamma sa...

Hej! Undrar hur det går för dig Läste ofta dina inlägg. Har du slutat att blogga?

Joanna sa...

Saknar dina inlägg. Hoppas att allt är bra!