9 okt. 2016

Vardag, bikulturallitet och drömresor...

Så dök jag ned i den ensamma vardagen med lämning, hämtning, disk, tvätt, städning, handla, laga mat och allt ansvar. 10 veckor kvar till jul. Om pappan inte kommer hit blir det 12 veckor utan avlastning. 3 månader utan egentid. Jag har tröttnat på att pappan inte vill eller kan planera, orkar inte tjöta mer att han borde ta sitt pappa ansvar och att hans barn saknar honom. Jag når liksom inte fram. Jag försöker göra det bästa av den här komplicerade situationen.

Jag vet sen tidigare att november och februari är värsta månaderna (då jag behöver hjälp och avlastning för att orka) med sjukdomar och VAB. Förra veckan kom första höststormen, frost och jag plockade undan sommarkläder, provade igenom förra årets vinterkläder och lusten att rensa väcktes. Denna veckan har jag gått igenom barnets alla kläder och insett, som vanligt, att han växt ur mycket. Jag har börjat skänka bort de urvuxna och funderat över vilka nya vinterkläder behövs. Skalkläder, vinterkläder, overall, regnkläder. Jag tycker verkligen om svensk förskola med "ur & skur"-tänk men oj, så mycket kläder som behövs för alla väder.

Jag fortsätter fundera mycket över skolval, att barnet kommer gå i den skolan de kommande 7-10 åren (beroende på vilken). Om jag ska flytta närmare en skola, till en lägenhet med barnrum. Nästa kapitel i livet. Jag gick tillbaka i bloggarkiven och läste min 5-årsplan för förskoleåren. Jag skriver och samlar drömmar i en bok. Där finns t.ex. drömresan till Singapore, Tokyo eller Centralamerika (Costa Rica, Mexico) till jag fyller 40, barnet 10. Jag spara redan pengar, både till resor och om jag vill köpa en lägenhet. En liten 3:a med gångavstånd till skola.

2016 Bokade resor: Stockholm, Köpenhamn, jul/nyår/Reyes i Spanien - Madrid (Valencia?)

2017 Weekendresa innan skolplikt? London/Paris/Amsterdam/Dublin? Förskoleklass 6år

2018 Barnet börjar skolan 7 år (Resor på höst/sportlov?)

2019 New York 8år

2020 Singapore/Tokyo (Om vi åker på vinter är ju barnet nästan 10 år, jag fyller 40 i januari)

2021 Centralamerika (eftersom jag inte kan välja planerar/sparar jag för två resor)

När jag börjar konkretisera drömresor blir det mer tydligt att åren är få. Under de närmaste åren kommer jag/barnet fortsätta att åka till Spanien på sommaren/Reyes/påsk (+ höstlov/vinterlov?) när skolan börjat. I år känns det som vi även hunnit med väldigt många dagsutflykter med fokus på djur, Nordens Ark, Borås Djurpark, Randers Regnskov, Givskud Zoo, Sjöfartsmuseet, Naturhistoriska, Universeum. Nu verkar det som intresset för djur svalnat och jag försöker spinna vidare. Förra helgen var vi på Universeum igen (så värt att köpa årskort om man bor i Gbg) och barnet fastnade i Teknoteket. Byggde ett flygplan och lekte länge med stora klossar. Experiment och teknik verkar vara intressant så inför våran helg i Stockholm (om två veckor) tänker jag Tom Tits och Tekniska Museet passar perfekt.

Följa intressen, söka information, göra research, läsa böcker gör mig glad. Jag spinner vidare hur jag kan utveckla mina tankar om worldschooling under året. På förskolan har de frågat om barnens ursprung, kultur, traditioner, språk etc. Jag berättade att vi firar Reyes, för barnet är La Cabalgata de Los Reyes Magos större än tomten. Jag sa även att jag tycker mer om den mexikanska traditionen Dia de los Muertos än Halloween. Vill inte skrämma upp barnet för de döda/döden, speciellt eftersom hans abuelos (farmor/farfar) inte lever längre utan vilja minnas dem, prata om fina glada minnen med musik och mat. Tända ljus!

Så glad för mångfalden på barnets förskola även om jag under veckan funderat en del över hur man inte för över sina fördomar på barnet. Att jag behöver fundera ut svar på barnets frågor om utseende, skillnader, likheter. T.ex. Så frågar han över att han har svart hår och svarta ögon? Jag svarar att han har fina bruna ögon som sina pappa och då svarar han att jag tycker ju inte om hans pappa... Även att jag inte generaliserar för mycket samtidigt som jag verkligen tycker om böcker om geografi, barn i olika länder, djur, världsdelar. Barnet har många funderingar kring sitt hem, sin stad, sitt land, sitt språk och det är ju då jag har möjlighet att prata om tvåspråkighet, bikulturallitet och att känna sig hemma i två länder. Utan rätta svar eller facit. Barnet sa även att han önskar att hans pappa var svensk, bodde i Sverige och pratade svenska...

Veckans boktips:
Miljödieten - Snyggare, Smalare, Sundare och rädda världen på köpet. Minska på kött och socker, ät mer frukt och grönt, välj ekologiska råvaror och produkter, följ årstiderna och rör på kroppen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har varit pâ Disneyland nu. Och jag rekommenderar det. Var superkul. Tror 5 är perfekt âlder. Min var ju 4 och han blev lite trött och orkade inte riktigt en heldag men nästan. Ska säga att föräldrarna nog tyckte det var ännu roligare än barnet ? Barnet tyckte det roligaste var att köpa en leksak ? Undvik helger och skollov (Frankrike har fyra mânaders skollov (!) och uppdelat i zoner sâ det är ofta skolbarn frân olika delar av landet som har lov vilket märks i parken tror jag ? men den är ju gjord för stora mängder folk men samtidigt skönt att inte köa till varje âk! September, januari och maj är lâgsäsong tror jag och det finns en app som visar kötider men den är inte toppenbra men det funkar...)

Bella sa...

Jag funderade senast igår på Disneyland då jag såg ett erbjudande med gratis inträde/hotell för barn under 7 år...

Kan man se nånstans på nån hemsida vilka veckor som är skollov i Paris/Frankrike...

Jag funderar på att åka i feb/mars 2017.

Miriam sa...

Så himla tråkigt att ditt ex inte vill vara mer med sitt barn... Vilket tålamod du har! Hoppas ni får en frisk höst, så att det inte blir alltför jobbigt!

Anonym sa...

Paris ser ut att ha sportlov 4 - 20 februari. http://www.education.gouv.fr/pid25058/le-calendrier-scolaire.html
Zon B gränsar till Paris. Men mânga âker ju skidor under sportlovet ocksâ och är bortresta. Parisare gillar inte att vara ute när det är kallt eller grâtt eller regnar... Februari ser ut som om det kan vara tomt? Tror det fnns flera "crowd calendars" pâ nätet. Här är en sâdan... Vet inte hur bra den informationen stämmer för jag googlade lite snabbt.
http://dlrpr.com/index.php
http://www.disneylandparis-holidays.com/disneyland-paris-best-time.html#busiest

Bella sa...

Tack så mycket för tips! Jag funderar på Paris i mars. Ska kolla lite på resor, priser etc.

Bella sa...

Tack Miriam för pepp!