26 mars 2011

Mammatankar - mammaansvar och egentid...

Precis som UnderbaraClara är jag och I barnlediga tillsammans. Vi är hemma båda två på heltid med vår lille Dani. Lever, just nu, väldigt jämställt. Det gör att vi, även som nyblivna föräldrar, har tid för egentid. Att vi, nyblivna mammor har en partner, en pappa som tar hand om sitt barn och gör att vi får tid för oss själva, egentid...

Hur vi nu proriterar den tiden är olika mellan mig och I. Olika beroende på hur mycket sömn vi fått under natten. Jag prioriterar att få blogga, läsa bloggar, kolla mail. Att få äta frukost i lugn och ro med en tidning. Att få ha en halvtimmes badrumstid. Att få sova siesta. I att få sova några timmar på förmiddagen. Att få läsa spanska nyheter online med en cappuccino. Att få ta sin långa dagliga träningspromenad. Vi gör inte så mycket mer. Har inte mer inplanerat på dagarna än tiden en gång i veckan hos BVC. I torsdags försvann halva dagen då vi var hos familjerätten. Jag sov bort, ikapp, 3 timmar på eftermiddagen...

Jag tycker om att bara vara hemma. Pyssla o fixa med mitt. Inte springa på stan. Inte fika med andra mammor. Inte träffa jag vet inte vem...

En del dagar hinner jag med en massa saker. En del dagar bara försvinner. Igår var en sån där dag då vi hann med hur mycket som helst. Dani sov i fyra timmars perioder. Vaknade, fick mat och somnade om. Vi lagade och åt alla dagens måltider. Vi tog en lång barnvagnspromenad tillsammans. Köpte födelsedagspresenter till I. Städade och plockade. Tvättade tre maskiner. Jag sov en stund. I tog en promenad. Vi hade fredagsmys. Sen fick vi inte sova så mycket sömn inatt då lille Dani hade ont i magen och var orolig vilket betyder att idag kommer bli en lugn dag. Med mest sömn.

Under tiden jag skriver det här ligger lille Dani och sover i morfars famn medan han tittar på socialdemokraternas nya partiledares tal. I sover. Han tar ju nattpassen. Nu försöker jag ju amma så jag är vaken med men I byter blöja, söver Dani efteråt etc. Jag har en stund för mig själv då jag har duschat, fått på mig nya fräscha tvättade hemmakläder och sitter nu här, och bloggar...

Jag kommer fram till att jag bloggar för min skull. För att minnas den här tiden. Kunna läsa mina tankar och funderingar. Jag prioriterar detta. Det är mina minnen. Ni får gärna läsa...

PS: Blev det här ett rörigt inlägg? Inte så sammanhängande? Jag får skylla på att jag knappt sovit inatt...

Ha en härlig lördag allihopa!!! Vi får se om det blir en barnvagnspromenad i vårsolen för oss...

2 kommentarer:

Emma sa...

Rörigt? I så fall en underbar röra. Jag älskar ditt nya blogg-jag. Ditt nya jag. Och visst är det så, att man bloggar mycket för sig själv.

Och det är mysigt att vara hemma tillsammans. Det är ju det optimala fór att kunna vara jämställd. På så vis kan man sova och turas om.

Eva sa...

Önskar att min man kunde vara hemma också. Han jobbar tyvärr ovanligt långa dagar så jag och Stella är mest för oss själva.