20 mars 2011

Mammatankar - förväntningar och lycka...

Jag skrev nån gång för några månader sedan att jag kanske provocerade andra genom att vara lycklig, må bra, ta hand om mig själv och min kropp. Jag skriver ganska ofta om jakten på lyckan och att välja glädjen…

Jag trodde inte min lycka kunde provocera utan jag ville berätta bara att jag försöker själv, att göra mig själv lyckligare. Det handlar om min väg bort från krav, måsten och förväntningar… till att finna lycka i vardagsögonblick som att få sova en hel natt, få äta en god frukost, få umgås med min familj, få må bra. När man är sjuk uppskattar man att bara vara frisk…

Att göra det som gör mig lycklig. Utan att bry mig om vad jag ”borde” göra. Jag tycker om att sitta hemma på en lördagskväll med mina föräldrar. Känner inga krav på att vara social, gå ut o festa etc. Älskar att vara hemma, gå runt i myskläder, osminkad: blogga, jobba, pyssla, se på film, läsa tidningar o böcker, laga mat, umgås med mina nära o kära, sova…

Jag har förändrats mycket de senaste åren. Döden förändrar en.

Att skapa liv likaså… Jag var noga med att inte bygga upp ”rosa små moln”- förväntningar angående att bli mamma och den här första tiden. Jag försökte måla upp en verklig helhetsbild. Känner nu att jag lyckats väldigt bra. Jag hade inte för höga förväntningar och är nu därför ganska nöjd med den enkla tråkiga gråa (stundtals helt underbara) vardagen...

BOKTIPS! Intressant läsning om förväntningssamhället - Nextopia av Micael Dahlén

PS: I länken om boken har jag skrivit en lite och avslutar med det här orden:
Jag levde länge i framtiden, i nextopia, troendes att om jag bara hade det där, kunde det där, gjorde det där, fick det där, köpte det där....då...då skulle jag vara nöjd, lycklig...

Inspirerad av temat efter att ha läst det här...

Inga kommentarer: