25 mars 2011

Mammatankar - att få bli pappa...

Jag berättade tidigare om hur komplicerat det verkade vara att att få barn med en spanjor som inte är skriven i Sverige eller har ett svenskt personnummer. Att vårat ärende skulle utredas.

Igår hade vi tid hos familjerätten. En månad efter lille Dani föddes skulle vi äntligen få faställa faderskapet och ansöka om gemensam vårdnad. För trots att jag, hans enskilda vårdnadshavare ville ge min son sin faders efternamn (som mellannamn) går det inte igenom förrän faderskapet är fastställt, officiellt.

Vi hade hört en hel del om familjerätten och försökte vara förberedda på de mest privata och personliga frågorna. Att de skulle bli förhör.

Vi blev positivt överraskade. Den svenska tolken översatta ordagrant med sydamerikansk dialekt Ett samtalsämne: Vart har du lärt dig spanska? och vår handläggare var trevlig. Frågade (enligt de officiella frågorna) hur vi träffats, hur länge vi känt varandra etc. När jag berättade att vi träffades 1999, varit tillsammans i snart 12 år, bott tillsammans i flera år i Spanien var de väl ingen tvekan att vi är ett stabilt par. Självklart kom frågan om jag haft sexuella relationer med I, (eller med någon annan?), under den perioden. I fick samma fråga men även om han ansåg, trodde sig vara pappan. Lille Dani är, just nu, en kopia av I så I skrattade, pekade mot vagnen och sa det är väl bara att titta på honom... I svarade nej på om han ville att de skulle beställa DNA prover för att bevisa faderskapet.

Så, nu är det gjort. I har äntligen fått bli pappa till lille Dani och vi har gemensam vårdnad. Nu ska vi ansöka om pass (för underårig) och sen får jag väl skriva ett nästa inlägg om hur det fungerar att skriva in Dani som I:s utlandsfödda son i Spanien...

PS: Oj, va mycket pappersarbete det är att få barn. Min föräldrapenning har iallafall gått igenom så nu behöver vi inte leva på bröd o vatten tills december...

2 kommentarer:

Yo...la madrileña sa...

Hjälp! Jag trodde inte sadant förekom alls i Sverige, ha, ha...

Jag tror inte att det blir sa himla lätt att skriva in Dani i Spanien. Jag har för mig att även om en av dina föräldrar är fran Spanien sa räknas han inte som spanjor (bebisen alltsa). Har ni kollat upp hur det fungerar?

Lycka till ivare fall! Var i Spanien kommer ni att bo nu under din mammaledighet?


Saludos desde Madrid,
La Madrileña

Bella sa...

Nej, har faktiskt ingen aning. Vi får se... Men om lille Dani bara kan vara svensk medborgare är det helt ok. För både mig och I. Dock måste man väl få skriva in honom som I:s son även om han inte får bli spansk medborgare???

Vi kommer vara i Murcia. Mellan I:s lägenhet i Cartagena och mina föräldrars sommarhus på La Manga del Mar Menor,... Sen blir det säkert nån visit i Barcelona hos min syster och I:s släktingar.

Besos!